Samen een marktinzichtsysteem creeren dat de groei van het bedrijf bevorderd!
‘Alles voor uw keuken’: het is de lijfspreuk van Meledi Horeca Groothandel. Als internationale importeur van food en non-food producten voor de professionele keuken heeft het bedrijf grote ambities voor de toekomst. Om deze ambities en toekomstige groei waar te maken is Msquad ingeschakeld. Samen bouwen we aan een nieuw systeem dat nauwkeurig inzicht geeft in de potentiële afzetmarkt. Hoe we dit doen? Lees het in deze case.
Case details
- Doelgroepbepaling
- Visualisatie
- Marketinggericht
Strategische keuze voor nieuwe locaties
Waar in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland kunnen we het beste nieuwe locaties opstarten? Met dit vraagstuk kwam Jos van Keulen – Chief Financial Officer bij Meledi – bij Msquad. Aan ons de taak om afzetgebieden met een grote dichtheid horecagelegenheden die aansluiten op de doelgroep van Meledi, zichtbaar te maken. We hebben eerst de adresgegevens van alle horecagelegenheden in deze landen op een topografische kaart gevisualiseerd. Vervolgens zijn ze gerangschikt op basis van verschillende doelsegmenten, zodat Meledi strategisch kan sturen op interessante afzetgebieden.
Als team gaan we nu data-gedreven te werk en halen we strategische inzichten uit die data, zodat we de juiste acties kunnen uitvoeren
Jos van Keulen, Chief Financial Officer bij Meledi Tweet
Slim omgaan met marketing
Ook op het gebied van marketing wordt er gebruik gemaakt van data. Als potentiële afnemers die bijvoorbeeld een productfolder hebben ontvangen géén producten aanschaffen, dan wordt er na verloop van tijd ook géén marketinggeld aan ze gespendeerd. Of ze worden op een andere manier benaderd.
Op de vraag wat er in de toekomst nóg slimmer kan, zegt Jos: “In de toekomst zal onze folder met producten aan de hand van data worden gepersonaliseerd. Afnemers met een hoge interesse voor bepaalde productgroepen krijgen een gepersonaliseerd aanbod dat goed aansluit op hun wensen en behoeften. Allemaal op basis van data, zodat onze marketing de grootste slagkracht heeft.”
Samen met Msquad zorgen we ervoor dat we toekomstbestendig én relevant blijven binnen ons werkveld.
Jos van Keulen, Chief Financial Officer bij Meledi