Een wildgroei aan applicaties inzichtelijk maken...
Veel grote organisaties hebben er last van: een groot en versplinterd applicatielandschap. Dit is ook niet gek gezien er elke dag weer nieuwe applicaties op de markt komen. Applicaties met elk weer een ander doel en gebruik. Elk bedrijfsonderdeel of afdeling heeft zo zijn eigen wensen in welke softwareapplicaties ze willen gebruiken. Echter, je raakt snel het overzicht kwijt en er ontstaat veel overlap. Een uitdaging waar Enreach al enige tijd mee kampte. Er moest orde aangebracht worden in het applicatielandschap. Hiervoor schakelden ze Msquad in.
Case details
- Power Apps
- SharePoint
- Jira-connectie
- Intern toegangsbeheer
Enreach omarmt het Power Platform steeds meer
Enreach is Europees marktleider in geïntegreerde communicatie-oplossingen voor de zakelijke markt. Enreach is actief in meer dan 25 landen met ruim 1.200 medewerkers. Met slimme en geïntegreerde ICT-oplossingen dragen zij bij aan gestroomlijnde workflows en optimale communicatie tussen organisaties en hun klanten.
Je kunt je voorstellen dat een organisatie van dit formaat intern ook gebruikmaakt van een talrijk aantal softwareapplicaties. Echter, hoe raken medewerkers op de hoogte van wat er al beschikbaar is, waar applicaties in gebruik zijn én welk doel ze dienen? Hiervoor moest een oplossing gevonden worden. Het antwoord: Power Apps. Om middels Power Apps het aantal applicaties, oftewel services, inzichtelijk te maken is er door Msquad een online servicecatalogus ingericht. Vooraf zijn er enkele randvoorwaarden opgesteld waaraan de oplossing moest voldoen:
- Toegangsbeheer voor medewerkers
- Gebruiksvriendelijk
- Applicatietoegang via SharePoint
- Eenvoudig in onderhoud
- Gebruikers activiteiten meten
- Zoek & filter functionaliteiten
- Nieuwe services kunnen aanvragen
Één servicecatalogus voor het applicatielandschap
Het doel van het ontwikkelen van een servicecatalogus was om eindgebruikers van Enreach in een georganiseerde, gemakkelijke en toegankelijke interface het applicatielandschap binnen de organisatie te presenteren. Dit helpt om duidelijkheid te verschaffen over welke diensten worden aangeboden, hoe, waar én wanneer deze worden geleverd.
IT-teams profiteren ook van gedefinieerde workflows voor het leveren van services, met name consistente informatieverzameling.
Op basis van de gewenste functionaliteit en specifieke beschikbaarheid van de applicatie binnen de eigen organisatie is er gekozen voor Power Apps. Hiermee is het mogelijk om specifieke toegang te geven op basis van rechten en rollen binnen het Microsoft platform.
Daarnaast zijn er voldoende mogelijkheden om de applicatie geheel naar wens te visualiseren in het front-end. Door het gebruik van SharePoint lists, met specifieke rechten voor het IT-team, ligt de beheersbaarheid volledig in hun handen. Zij kunnen daar onder meer nieuwe softwareapplicaties toevoegen, categoriseren, locaties toevoegen, het aantal gebruikers en de kosten definiëren.
Enreach servicecatalogus
Onderstaand enkele uitgelichte digitale functionaliteiten die voor Enreach geïmplementeerd zijn.
- Categoriseren op service
- Inzage in locaties waar de applicatie(s) in gebruik zijn
- Inzage in het aantal gebruikers
- Te benaderen via SharePoint
- Inzage in de kosten
- Uitgebreide filtermogelijkheden en zoekfuncties
- Rolgebaseerde toegang tot informatie
Credits case
Enreach
- Ernesto Ardilla (Power Platform & Dynamics CRM lead)
- Elza Zamaltdinova (Global IT - application management)