Orange Pharma, een toonaangevende speler in de farmaceutische industrie, bevond zich voor een complexe uitdaging. Met een groeiende klantenkring en een steeds veranderende markt, werden de tekortkomingen van hun huidige systemen steeds zichtbaarder. Er was dringend behoefte aan een geïntegreerd systeem dat zowel communicatie als verkoopprocessen kon stroomlijnen.
Case details
- Dynamics 365 sales
- ERP-systeem integratie
- Power Automate
- Connecties met SharePoint & Outlook
Heldere communicatielijnen en gestroomlijnde besluitvorming
In hun streven naar verbetering, ontdekte Orange Pharma de noodzaak om hun verkoopprocessen te moderniseren. Voorheen vertrouwden ze op een wildgroei aan e-mails en Excel-bestanden, wat resulteerde in een gebrek aan een gestructureerde aanpak. Met de groei van Orange Pharma ontstond de ambitie dit anders in te richten. Cruciale informatie over klanten werd versnipperd opgeslagen, zonder een centrale hub voor gegevens. Het ontbrak aan een CRM-systeem om het verkoopproces te stroomlijnen, taken toe te wijzen en verantwoordelijkheden duidelijk vast te leggen.
Daarom koos Orange Pharma ervoor om met Dynamics sales aan de slag te gaan. We begonnen met een inventarisatie van hun specifieke behoeften, gevolgd door een plan voor implementatie. Het project kreeg al snel vorm met de oprichting van een stuurgroep, waarin Orange Pharma en ons team nauw samenwerkten om het project van de grond te krijgen. Samen met Orange Pharma zijn al grote stappen gezet richting de verbetering van het salesproces.
Dynamics sales als verkoophub
De overstap naar een geavanceerd CRM-systeem was een stapsgewijs proces. De eerste fase concentreerde zich op het essentiële: leadbeheer, offertetrajecten, sales tracking, bestandsbeheer en gericht opslaan van klantcommunicatie. Maar de ambities van Orange Pharma reiken verder; in fase twee stond de integratie met hun ERP-systeem centraal.
Een grote productdatabase
Gezien het grote aantal producten in hun database en de diverse prijsmutaties die daarop doorlopend plaatsvinden is een eenduidige vastlegging daarvan noodzakelijk. Je wilt klanten een actuele prijs kunnen bieden en de foutmarge zo klein mogelijk houden. Hierop gebruik je één centrale database voor de opslag van je producten. Dit is het maatwerk ERP van Orange Pharma.
Het implementeren van een datasync tussen je ERP en CRM verzekert je van nauwkeurige offertes en eenduidige vastlegging door automatische uitwisseling van informatie. Deze naadloze integratie minimaliseert fouten, verbetert operationele efficiëntie en zorgt voor uniformiteit in klantinteracties en orderverwerking.
Samenwerking
Een nauwe samenwerking was de sleutel tot succes. Met regelmatige communicatie en een flexibele aanpak konden uitdagingen snel worden aangepakt en werd het project op koers gehouden. Onze wekelijkse bijeenkomsten met de stuurgroep zorgen voor transparantie en hhouden alle belanghebbenden op één lijn.
Het complete scala aan functionaliteiten
Specifieke modules en functionaliteiten van Microsoft Dynamics 365 werden geïmplementeerd om aan de wensen van Orange Pharma te voldoen. Het succes ligt veelal in de maatwerkoplossingen die werden ontwikkeld om te voldoen aan de unieke behoeften van Orange Pharma.
- Dashboards
- Koppeling met Outlook voor mailcorrespondentie
- Koppeling met SharePoint voor bestandsopslag
- Gespreksverslagen
- Ingerichte lead tot verkoopprocessen
- Offertesjablonen in huisstijl
- Koppeling met maatwerk ERP
- Marketinglijsten
Welke doelen streeft jouw bedrijf na?
Ieder bedrijf heeft een andere strategie en een andere focus. Door maatwerk te leveren, beweegt Msquad met je mee. Met onze kennis op het gebied van automatisering en de inzet van Microsoft Dynamics applicaties, vertalen wij doelen naar een concreet plan.
Wat levert het op, hoe ziet de ideale situatie eruit en waarin leveren wij een oplossing op maat voor jouw organisatie? Laten we samen in gesprek gaan.
Credits case
Orange Pharma
- Thomas Huitema (IT-manager)
- Camila Tessini (business manager)
- Nico Dienaar (algemeen directeur)